Kto jest bez grzechu

06 kwietnia 2025

 

Piąta Niedziela Wielkiego Postu

 

Kto jest bez grzechu

Przeczytaj Słowo Boże

Czytanie z Księgi Izajasz (43,16-21)

Tak mówi Pan, który otworzył drogę przez morze i ścieżkę przez potężne wody; który wyprowadził wozy i konie, także i potężne wojsko; upadli, już nie powstaną, zgaśli, jak knotek zostali zdmuchnięci. Nie wspominajcie wydarzeń minionych, nie roztrząsajcie w myśli dawnych rzeczy. Oto Ja dokonuję rzeczy nowej; pojawia się właśnie. Czyż jej nie poznajecie? Otworzę też drogę na pustyni, ścieżyny na pustkowiu. Sławić Mnie będą zwierzęta polne, szakale i strusie, gdyż na pustyni dostarczę wody i rzek na pustkowiu, aby napoić mój lud wybrany. Lud ten, który sobie utworzyłem, opowiadać będzie moją chwałę.

Czytanie z 2 Listu św. Pawła do Filipian (3,8-14)

I owszem, nawet wszystko uznaję za stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa Jezusa, mojego Pana. Dla Niego wyzułem się ze wszystkiego i uznaję to za śmieci, bylebym pozyskał Chrystusa i znalazł się w Nim – nie mając mojej sprawiedliwości, pochodzącej z Prawa, lecz Bożą sprawiedliwość, otrzymaną dzięki wierze w Chrystusa, sprawiedliwość pochodzącą od Boga, opartą na wierze – przez poznanie Go: zarówno mocy Jego zmartwychwstania, jak i udziału w Jego cierpieniach – w nadziei, że upodabniając się do Jego śmierci, dojdę jakoś do pełnego powstania z martwych. Nie [mówię], że już [to] osiągnąłem i już się stałem doskonały, lecz pędzę, abym też [to] zdobył, bo i sam zostałem zdobyty przez Chrystusa Jezusa. Bracia, ja nie sądzę o sobie samym, że już zdobyłem, ale to jedno [czynię]: zapominając o tym, co za mną, a wytężając siły ku temu, co przede mną, pędzę ku wyznaczonej mecie, ku nagrodzie, do jakiej Bóg wzywa w górę, w Chrystusie Jezusie.

Z Ewangelii według św. Jana (8,1-11)

Jezus natomiast udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. a ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież [oni] są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».

O czym jest dzisiejsza Ewangelia?

Tę historię znajdujemy tylko w Ewangelii według Jana. Tematem tej Ewangelii jest miłosierdzie Jezusa wobec grzeszników. Pod ten sam temat można podciągnąć Ewangelię „O Synu Marnotrawnym” czytaną w ubiegłą niedzielę. Dzisiaj spotykamy Jezusa, który odmawia skazania na śmierć kobiety przyłapanej na cudzołóstwie. W tej Ewangelii spotykamy Jezusa, który jest postawiony między ślepym stosowaniem Prawa Mojżeszowego a ratowaniem ludzkiego życia. Jezus wybiera ratowanie życia. W ten sposób wskazuje, że celem każdego prawa w oczach Boga jest promowanie życia.

Zastanów się

  • Dlaczego Prawo Mojżeszowe nakazywało zabijanie osób przyłapanych na cudzołóstwie?
  • Dlaczego Jezus zachęcił oskarżycieli kobiety, aby spojrzeli przede wszystkim na swoje życie?
  • Czy potrafimy przypomnieć sobie przykłady, kiedy jesteśmy kuszeni do potępiania innych ludzi, zamiast korygowania własnego stylu życia?

Przemyśl

(i) Cudzołóstwo i Prawo Mojżeszowe        Związek mężczyzny i kobiety od samego początku był uważany za święty i chciany przez Boga. Ten związek jest błogosławiony przez Boga i przynosi owoce w postaci rodzenia dzieci i osobistego spełnienia męża i żony. Kiedy lud Izraela zaczął rozumieć, jak bardzo Bóg chce, aby mąż i żona żyli w głębokiej jedności, aby «stali się jednym ciałem» (Rdz 2, 24), zrozumieli również, że ten związek musi być chroniony. Kiedy Bóg zawarł z nimi przymierze na pustyni, dwa prawa dotyczyły intymnej relacji między mężczyzną a kobietą: «Nie cudzołóż» (Wj 20, 14; Pwt 5,18) i «nie będziesz pożądał żony bliźniego twego» (Wj 20, 17; Pwt 5,21). Podobnie jak pozostałe Dziesięć Przykazań, są one sformułowane negatywnie, ale należy je rozumieć w sensie pozytywnym. Związek między mężczyzną a kobietą nie jest czymś, co należy lekceważyć. Ma być chroniony za wszelką cenę.

W całej swojej historii lud Izraela zastanawiał się nad znaczeniem i praktycznymi konsekwencjami przymierza z Bogiem dla różnych aspektów jego życia. W Księdze Kapłańskiej są one obecne jako zbiór praw, w Księdze Powtórzonego Prawa jako ostatnia rada, jakiej Mojżesz udziela swojemu ludowi przed swoją śmiercią. Księga Kapłańska umieszcza prawa dotyczące stosunków seksualnych (Kpł 20,10-21) w szerszym kontekście Izraela jako narodu wybranego (Kpł 17,1-26,46).

Dla ludu przymierza relacja seksualna mężczyzny i kobiety ma sens i jest zakorzeniona w ich relacji z Bogiem, który jest święty i który ich od siebie oddalił. Prawa z Księgi Kapłańskiej i Powtórzonego Prawa przewidują, że zarówno mężczyzna, jak i kobieta przyłapani na stosunku seksualnym, który nie jest zgodny z Prawem, mają zostać zabici (Kpł 20,10-16). Księga Powtórzonego Prawa podaje prawo o karze za cudzołóstwo w kontekście praw dotyczących małżeństwa (Pwt 22,13-21). Wydaje się to być bardzo surowe, ale pokazuje to po raz kolejny, jak wielką wagę społeczeństwo izraelskie przywiązuje do małżeństwa i relacji w małżeństwie. Podobnie jak w przypadku innych praw, ich jedynym celem jest ochrona i promocja życia, ponieważ jest ono darem danym przez Boga.

Oskarżyciele kobiety nie przestrzegają bowiem prawa sami: przyprowadzają tylko kobietę, a mężczyznę wypuszczają na wolność. W naszych własnych społeczeństwach czasami stosujemy prawo inaczej w stosunku do mężczyzn i kobiet. Jakie czyny mamy tendencję do potępiania i karania u kobiet, a jednocześnie akceptujemy je jako normalne u mężczyzn?

(ii) "Jeśli jest między wami ktoś, kto nie zgrzeszył... " Afrykańskie przysłowie mówi: "Złodziej to ten, który został złapany". Oznaczałoby to, że dopóki ktoś nie zostanie złapany, nie jest złodziejem i może dalej kraść, będąc szanowanym przez wszystkich. Coś się wydarzyło w dzisiejszej Ewangelii. Oskarżyciele kobiety przyłapanej na cudzołóstwie wiedzieli bardzo dobrze, że nie są świętymi, ale przyprowadzili bezbronną kobietę, aby Jezus skazał ją na śmierć przez ukamienowanie w posłuszeństwie Prawu. Gdyby Jezus potępił tę kobietę, postąpiłby zgodnie z prawem. Ale dla niego życie człowieka było ważniejsze niż prawo. Dla niego życie jest ważniejsze niż prawo.

Jezus wywraca sytuację do góry nogami, gdy zachęca oskarżycieli, by przyjrzeli się własnemu życiu i zadali sobie pytanie: "Czy nigdy nie zgrzeszyłem i nie uiściłem kary? Czy dlatego, że mogłem ukryć swój grzech, czy dlatego, że ktoś się nade mną zlitował?" Są na tyle uczciwi, że w głębi serca przyznają, że oni również zgrzeszyli i potrzebują Bożego miłosierdzia. Na koniec Jezus uwolnił zarówno oskarżonego, jak i oskarżyciela. Kobieta zostaje zbawiona przez jego współczucie, oskarżyciele przez to, że są zmuszeni do zmierzenia się z prawdą o sobie.

Jezus objawia prawdę wszystkim. Odsłania zło, które jest głęboko zakorzenione w sercu każdego człowieka. Dla jednych jest to oczywiste dla oczu, dla innych może być ukryte. Ale wszyscy jednakowo potrzebują nieustannego nawracania się, wszyscy są wezwani do przemiany serca i życia.

Adres

 

ul. Księcia Witolda 2a, Ełk, Poland

Kontakt

 

+48 607 862 464

k.kozkowna2023@gmail.com

Nr konta parafii

 

Bank PKO BP 

52 1020 4724 0000 3102 0028 3887

Wszystkie Prawa Zastrzeżone ©